Prof. Dr. Cornelis Menke

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Prof. Dr. Cornelis Menke
Professor in History and Philosophy of Science and
Director Studium generale

Studium generale / Department of Philosophy

Office: Am Kisselberg, 02-161
Tel. +49 6131 39-22660
E-Mail: cmenke@uni-mainz.de

Office Hours: By appointment, Tue, 13 August 2024

 

 

Research

General philosophy of science, methodology, Thomas Kuhn, philosophy of statistics, 19th centruy philosophy: pragmatism, esp. C.S.Peirce; J. S. Mill; W. Whewell; history of methodology // science studies, social epistemology, science policy, history of science,

 

CV

2018. Professor in History and Philosophy of Science and Head of General Studies, Johannes Gutenberg University Mainz

2018. Reader, Department of Philosophy and Institute for Interdisciplinary Studies of Science (I2SoS), Bielefeld University

2017. Visiting Professor in Philosophy of Science, Bielefeld University

2016-2017. Visiting Professor in Social Philosophy and Philosophy of Social Science, Leibniz University Hanover

2015–2020. Principal Investigator, DFG Reserach Training Group Integrating Ethics and Epistemology of Science

2012–2013. Chair (Sprecher) of Die Junge Akademie (2011-2013 member of the Board)

2010–2015. Elected member of the Junge Akademie an der Berlin-Brandenburgischen Akademie der Wissenschaften und der Deutschen Akademie der Naturforscher Leopoldina

2009–2016. Dilthey Fellow, Volkswagen Foundation

2008–2012. Director, Junior Research Group Science, Values, and Democracy (ZiF / BGHS)

2007. PhD, Philosophy. Bielefeld University

2006. Visiting student, Department of History and Philosophy of Science, University of Cambridge

1994–2000. Germal National Academic Foundation (Studienstiftung) scholar

1994–2002. MA, Philosophy, Classics; Physics. Humboldt-Universität zu Berlin

 

Recent and Upcoming Talks and Events

Popper vs. Keynes: philosophical origins of the replication crisis. Lecture Series The Future Face of the Humanities. FB05, Mainz University. 9.1.2024. Poster

Deutsch-Französischer Workshop Selbstpositionierung in der Wissenschaft? / L’auto-positionnement dans la science ? Doktorandenkolleg / Collège doctoral Mainz–Dijon. 7.7.2023

Wozu Departments? Der “zweite Mößbauer-Effekt” und die Kontroverse um Universitätsstrukturen. HPS Colloquium Mainz, 5.7.2023

ZiF Cooperation Group Workshop: Science and Innovation: Governance and Incentives for Making Research More Productive. Center for interdisciplinary Research ZiF, Bielefeld, 13.-14.1.2021.

 

ZiF Cooperation Group Workshop: Commercial Influences on Research. Center for interdisciplinary Research ZiF, Bielefeld, 25.-26.11.2021.

"Glaube, Geltung, Hoffnung." Lecture series Geltungskulturen. University of Heidelberg, 27.5.2022

 

Projects

2023. FAIR-OER4RLP; funded by MWG. With Hochschule Mainz.

2019–2021. ZiF Cooperation Group Governance, Incentives, and the Quality of Knowledge. Center for interdisciplinary Research (ZiF), Bielefeld

2019–2020. Data Literacy Education, funded by Gutenberg Lehrkolleg, Johannes Gutenberg University Mainz

2015–2020. DFG Reserach Training Group Integrating Ethics and Epistemology of Science

 

Selected Publications (Philosophy / Philosphy of Science)

(forthcoming) Anomalien, Krisenforschung und das Auftauchen neuer Theorien. In: Markus Seidel (ed.), Thomas S. Kuhn: Die Struktur wissenschaftlicher Revolutionen (Klassiker Auslegen). Berlin: De Gruyter.

Thomas S. Kuhn: Logic of Discovery or Psychology of Research? / Logik oder Psychologie der Forschung? Transl. and ed. by Cornelis Menke. Stuttgart: Reclam, 2021.

The Whewell-Mill Debate on Predictions, from Mill's Point of View. Studies in History and Philosophy of Science 69, 2018.

Zum Ideal der Quantifizierung. In: Andrea Albrecht et al. (eds.), Quantitative Ansätze in den Literatur- und Geisteswissenschaften. Berlin: De Gruyter, 2018.

Darstellungsform und Begründungszusammenhang: Experiment, Statistik und Heuristik im APA Publication Manual. Scientia Poetica 20, 2016.

Die Ökonomie der Forschung. Habilitationsschrift, Bielefeld 2016.

A Note on Science and Democracy? Robert K. Mertons Ethos of Science. In: Ralf Klausnitzer et al. (eds.), Ethos und Pathos der Geisteswissenschaften. Berlin: de Gruyter, 2015.

Die Entwicklung von Thomas Kuhns Konzeption der Rolle von Werten in der Wissenschaft, in: Michael Quante (ed.), Geschichte - Gesellschaft - Geltung. Münster 2014.

Does the Miracle Argument Embody a Base-Rate Fallacy? Studies in History and Philosophy of Science 45, 2014.

Das Wertfreiheitsideal und die Autorität der Wissenschaft. In: F. Steger & R. Hillerbrandt (eds.), Praxisfelder angewandter Ethik. Münster: Mentis, 2013.

Über die Schwierigkeit, an der Erfahrung zu scheitern. In: Ph. Ajouri et al. (eds.), Empirie in der Literaturwissenschaft. Münster: Mentis, 2013.

Fortschritt als Merkmal wissenschaftlichen Wandels. In: St. Deines et al. (eds.), Formen kulturellen Wandels. Bielefeld: Transcript, 2013.

Zum methodologischen Wert von Vorhersagen. Paderborn: Mentis, 2009.

Der Nutzen probabilistischer Modelle testimonialen Wissens. In: C. Spoerhase et al. (eds.), Unsicheres Wissen. Skeptizismus und Wahrscheinlichkeit 1550-1850. Berlin, New York: de Gruyter, 2009.

Die Wirkung von Anwendungsdruck bei statistischen Tests. Zum Problem der Robustheit sequentieller Studien. In: H. Bohse et al. (eds.), Ausgewählte Beiträge zu den Sektionen der GAP.6. Paderborn: Mentis, 2008.

 

Selected Publications (Science Studies and Science Policy)

Nach der Exzellenzinitiative: Personalstruktur als Schlüssel zu leistungsfähigeren Universitäten (with M. Schularik et al.). Berlin 2013. PDF

Zu den Empfehlungen des Wissenschaftsrats (with S. Baumbach). In: N. Arnold (ed.), Perspektiven des deutschen Wissenschaftssystems. Sankt Augustin / Berlin 2013.

 

Teaching-related publications

Zum Verfassen schriftlicher Arbeiten. Bielefeld 2015 (PDF).

Zum Verfassen von Arbeiten in englische Sprache (with J. Westkamp). Bielefeld 2015 (PDF).

(Kurze) Hinweise zur Literaturrecherche (PDF)

Korrekturzeichen (PDF)

Vorlesung Logik I (Formale Logik) (PDF)

Vorlesung Logik II (Induktive Logik) (PDF)

 

Something Completely Different

 

Abb.: Wiebke Genzmer / Die Junge Akademie 2015

 

 

Peer Review: A Simulation Game in the Pursuit of Knowledge. * 1st ed., 2015; 2nd ed., 2016. Rule book (PDF, German).

Reviews: I. Lohaus, Forschung & Lehre 7, 2015. - M. Lenzen, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 9 Sep. 2015. - C. Newmark, Deutschlandradio Kultur, 21 Sep. 2015. - Magnus Klaue, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 10.9.2020

 

 

History and Philosophy of Science – Podcasts

CBC: How to Think About Science

The HPS Podcast

 

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